نقش الگویى حاكمان در تغییر سبک زندگی و رفتار مردم

نقش الگویى حاكمان در تغییر سبک زندگی و رفتار مردم :

نقش الگویى حاكمان

توضیحی درمورد تصویر : مسئولین با تصمیم ها و عملکرد خود پله های حرکت مردم  و سبک زندگی آنها را ترسیم می کنند.

خداوند در سوره توبه به مسلمانان فرمان می ‏دهد كه در میدان مبارزه و جهاد، رهبران و فرماندهان كفر و ریشه‏ هاى آنان را هدف قرار دهید: «فقاتلوا ائمّة الكفر»(۲۶) پس با پیشوایان كفر نبرد كنید.

در سخنان پیشوایان معصوم نیز به این مهم توجّه شده است. حضرت على علیه السلام می فرماید: «الناس بامرائهم أشبَه منهم بآبائهم» (۲۷) شباهت مردم به رهبرانشان، از تأثیر پذیرى آنها از پدران و مادرانشان بیشتر است.
در روایتى دیگر می خوانیم: «الناس على دین ملوكهم»(۲۸) دین مردم بر طبق دین رهبران و حاكمان آنان است { نقش الگویى حاكمان حتی به حوزه دینی هم سرایت می کند ( بهشت دانایی)  }
پیامبر اسلام‏ صلى الله علیه وآله فرمودند: «صِنفان من امّتى اذا صلحا صلحت امّتى و اذا فسدا فسدت امّتى» هر گاه دو دسته از امت من فاسد شوند همه فاسد می ‏شوند و اگر صالح شوند در همه اثر گذاشته و همه صالح می شوند.
سؤال كردند آن دو دسته كیانند؟
پیامبر فرمودند: «الفقهاء و الاُمراء»(۲۹) دانشمندان و حاكمان {نقش الگویى حاكمان ( بهشت دانایی ) }

حدیثى مهم‏
امام باقرعلیه السلام مى‏فرماید: «قال اللّه تبارك و تعالى: لاعذّبنّ كلّ رعیّة فى الاسلام دانت بولایة كلّ امام جائر لیس من اللّه و اِن كانت الرعیة فى اعمالها بَرَّة تقیّة و لاعفونّ عن كلّ رعیّة فى الاسلام دانت بولایة كلّ امام عادل من اللّه و اِن كانت الرعیّة فى انفسها ظالمةً مسیئة»(۳۰)

خداوند می ‏فرماید: هر جمعیّتى كه رهبرىِ فردى ستمگر را بپذیرند، مورد عذاب و غضب من هستند گرچه آنان خود باتقوا و نیكوكار باشند و هرگاه مردمى رهبرى امام عادلى را بپذیرند مورد عفو و لطف من هستند گرچه آنان به خود ظلم كرده و داراى رفتار بدى باشند.
از این حدیث بسیار عالى، استفاده می ‏شود كه آنچه مهم‏تر از عمل است، پذیرش ولایت پیشواى عادل است. همان گونه كه هرگاه راننده اتوبوس، فردى عاقل و با تجربه و سالم باشد این اتوبوس به منزل می ‏رسد گرچه بعضى مسافران، پوست پرتقال و ته سیگار در ماشین ریخته و یا با لباس كثیف و كفش پاره در آن نشسته باشند.
اما هرگاه راننده و هدایت كننده اتوبوس، شخصى ناسالم یا مست یا كور باشد، سرنوشت مسافران نابودى است گرچه تمام مسافران بهترین لباس و كفش را پوشیده باشند. آرى، آنچه در حركت اصالت دارد رهبرى و مسیر حركت است نه قیافه و ژست و اعمال جزئى.(۳۱)

در قرآن آمده است: «و مَن اضلّ ممّن اتّبع هواه بغیر هُدىً من اللّه»(۳۲)
كیست گمراه‏تر از كسى كه پیرو هوس خود باشد و هدایتى از طرف خدا او را هدایت نكند.
در حدیث ذیل آیه می خوانیم: هر كه مكتب و دین خود را بر طبق سلیقه و رأى خود قرار دهد و از امام حقیقى اطاعت نكند، مشمول این آیه شده و گمراه‏ترین افراد است.(۳۳)
در حدیث دیگر می ‏خوانیم: كسى كه زیاد عبادت كند، ولى امام و رهبر حقى نداشته باشد، سعى و تلاش او مردود و در حقیقت گمراه است و خدا نیز دشمن عبادت و اعمال اوست. «واللّه شانى‏ء لاعماله»(۳۴)

۲۶) سوره توبه، آیه ۱۲.
۲۷) تحف العقول، ص‏۲۰۸.
۲۸) كشف الغمّه، ج‏۲،ص‏۲۱.
۲۹) بحارالانوار، ج‏۲، ص‏۴۹.
۳۰) كافى، ج‏۱، ص‏۳۷۶.
۳۱) این مثال را از رهبر معظم انقلاب حضرت آیت اللّه خامنه‏ اى شنیده‏ ام.
۳۲) سوره قصص، آیه ۵۰.
۳۳) تفسیر المیزان، ج‏۱۶، ص ۵۶.
۳۴) كافى، ج‏۱ ص‏۱۸۳.

مطالب داخل { } ، در سایت منبع وجود ندارد و دیدگاه بهشت دانایی است.

برای دیدن این صفحه در منبع اینجا را کلیک کنید.

تصویر ابتدایی متن، از سایت سوره انتخاب شده است.

درباره‌ی مدیر سایت

سلام علیکم. مدیر سایت هستم. نظرات گرانقدر شما راهگشای ماست

یک نظر

  1. سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت
    به این خوبی سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.