فرهنگ سازی و سرعت بخشی در حرکت ، با الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت

فرهنگ سازی و سرعت بخشی در حرکت ، با الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت

فرهنگ سازی

منبع تصویر

رهبر معظم انقلاب در بیست و دوم مهرماه، مردم ، نخبگان ، صاحب نظران و مسئولین را به بررسی عمیق ابعاد مختلف الگوی پایه‌ی اسلامی ایرانی پیشرفت و ارائه‌ نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.

این الگو از سوی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تدوین شده بود. این مرکز در دوم خرداد سال ۱۳۹۰ با حکم مقام معظم رهبری تشکیل شد. ( لینک خبر تشکیل مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ) می توان گفت الگوی ارائه شده محصول هفت سال تلاش این مرکز بوده و پس از مشورت بسیار و توجه به ابعاد مختلف و استفاده از ظرفیت های علمی حوزه و دانشگاه تهیه گردیده است.

فرهنگ سازی

اگر در محتوای الگوی مذکور تامل و تفکر کنیم فواید بسیاری را در اجرای آن خواهیم یافت. در متن زیر به دو مورد از آنها اشاره می شود:

فرهنگ سازی :

در حوزه فردی ، شخصيت هر كسي را براساس فرهنگ وي مي سنجند. در حوزه اجتماعی ، فرهنگ هر جامعه به عنوان مهم ترين معيار سنجش و داوري درباره آن جامعه است و بيانگر ميزان رشد و تكامل آن در مسير كمال می باشد.

از یک طرف می بینیم بسياري از آموزه هاي قرآني به حوزه فرهنگ سازي توجه داشته و دستورهايي به اين منظور صادر كرده است.  از طرف دیگر بسياري از رفتارهاي فردي و اجتماعي همواره نيازمند بازسازي و بهسازي است. زيرا به علل دروني و بيروني ، انسان گرايش هاي افراطي و تفريطي پيدا مي كند كه خود عامل مهم كژروي انسان است. تأكيد بر ميانه روي در همه حوزه ها و ارايه مسير كمالي به نام راه راست و صراط مستقيم از آن روست تا همواره با معيار و ميزان ، جلوي كژروي ها گرفته شود.

يكي از روش هاي قرآن براي فرهنگ سازي درست و سازنده ، ارايه الگوي مناسب در همان زمينه است تا به عنوان معيار و ملاك داوري هميشه در جلو چشم باشد.( منبع : مقاله « فرهنگ سازي از راه ارائه الگوي مناسب » ، محمدعلي رباني ، روزنامه کیهان دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۸- شماره ۱۹۵۷۴ ) لینک مقاله

الگو می تواند یک شخص ، یک طرح و یا یک متن باشد. لذا ارائه الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت ، روشی برگرفته از قرآن برای فرهنگ سازی و خط دهی جامعه است تا با معیارها و تعاریف ارائه شده، از مسیر همه جانبه ی پیشرفت دینی و در عین حال بومی ایرانی خارج نشویم و احتمال خطا و انحراف از مسیر را نیز کاهش می دهد. این الگو مسیر حرکت ( نقطه شروع و نیز مقصد ) را مشخص کرده و حتی اقدامات اساسی و بلند مدتی که برای تحقق اهداف لازم هستند را نیز تبیین نموده است.

منبع تصویر

سرعت بخشی در حرکت به سمت اهداف :

الگوی مذکور نگاه مدیریتی دقیق و همه جانبه ای برای پیشرفت است و از محتوای آن بر می آید که نخبگان متخصص در رشته مدیریت نیز در تدوین آن نقش داشته اند. و مبانی خدا شناختی ، جهان شناختی ، انسان شناختی ، جامعه شناختی ، ارزش شناختی و دین شناختی به خوبی و با ظرافت بسیار ،‌ با اصول مدیریت و هدف نویسی ( برای مطالعه بیشتر در مورد هدف نویسی ، اینجا کلیک کنید) مخلوط شده است و نشان دهنده نگاههای مدیریت اسلامی است.

 

این الگو ، کار را برای مردم و مسئولین شفاف تر نموده و باعث می شود همه توجه خود را روی اهداف مشخص ، راهکارهای مشخص و اقدامات مشترک متمرکز کنند.

این الگو ، هم سندی است برای مسئولین که برنامه ریزی کنند ( که امیدواریم از آن غفلت نکنند و یا به آن کم توجهی نکنند ) و هم یک سند بالا دستی و حتی یک اساسنامه ی کار تشکیلاتی برای آتش به اختیاران است.

لذا در نظر دارم با توجه به این الگو ، عناوین جدیدی را به گروه بندی مطالب سایت بهشت دانایی اضافه کنم تا ارائه مطالب سایت بهشت دانایی در راستای تشریح هرچه بیشتر الگوی مذکور باشد.

فرهنگ سازی

پیشرفت

چند لینک مرتبط :

فراخوان رهبر انقلاب برای تکمیل و ارتقای الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت

اندیشکده واشنگتن: آیت‌الله خامنه‌ای مصمم به اقتدار ایران است

تک نگاشت های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

 

 

درباره‌ی مدیر سایت

سلام علیکم. مدیر سایت هستم. نظرات گرانقدر شما راهگشای ماست

همچنین ببینید

سیاست دینی : تفکیک ناپذیری تربیت، دین، خانواده و سیاست

سیاست دینی : تفکیک ناپذیری تربیت، دین، خانواده و سیاست   روز یکم فروردین سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.