خلاصه ۱: خلاصه ای از ۱۴ مطلب گذشته . متن زندگی ( ۱ تا ۱۴ )

بسم الله الرحمن الرحیم

خلاصه ۱

خلاصه ۱: بنا دارم پس از هر ۱۴ مطلبی که خدمت شما بزرگواران تقدیم می کنم خلاصه ای از آن را نیز بنویسم و ارتباط بین آنها را نیز بیان کنم. شاید در مطالعه مطالب ارتباط آنها با یکدیگر نمایان و آشکار نباشد لذا سخن گفتن از آن ضرورت بیشتری پیدا می کند.

به بهانه راه اندازی سایت، از نگاهی همه جانبه به زندگی سخن گفته شد. همه مطالب این سایت برای ایجاد نگاه همه جانبه درج شده و خواهد شد.

نقطه اشتراک همه مطالب گذشته و آینده، « متن زندگی » است. با هر مطلب خواسته ام گوشه ای از زندگی را مورد توجه قرار دهم و نگاه های عقلی و نقلی مورد تایید اسلام را مرور و بازخوانی کنم.

 

مطالب را به ترتیب مرور می کنیم:

قرآن کریم نسخه شفا بخش است اما تا به آن مراجعه نکنیم درمان نمی شویم:

 

 

قرآن برای زندگی مردم نازل شده است و اگر در زندگی نمی توانیم آن را وارد کنیم باید علت را درخود جستجو کنیم نه قرآن. البته لازم است مفهوم صحیحی از زندگی را در ذهن پرورش دهیم و قطعاً مراد از زندگی، زندگی با معیارهای صرفاً مادی و دنیا پرستانه نیست.

 

دل اگر بمیرد چه باید کرد؟ سخن ما دل ها را زنده می کند:

 

انسان ها برای تحرک و حیات، علاوه بر انرژی مادی نیازمند قدرت روانی و انرژی معنوی اند. دل ما موتور محرکه انرژی معنوی ماست و لذا همچون جسممان احتیاج دارد تا به شکلی مستمر و همیشگی شارژ شود.  برای اینکه بتوانیم مشکلات و سختی های دنیا را تحمل کنیم و انگیزه خود را حفظ نماییم از لذت ها کمک می گیریم. لذات، در ماده خلاصه نمی شوند. لذت های بزرگتر و پایدارتر، لذت های معنوی و الهی هستند. دعاها، روایات و قرآن از سرچشمه های جوشان لذات معنوی محسوب می شوند که نشاط و طراوت قلبی را به ما هدیه می دهند.

 

دانش آفرینی، نگاهی کاربردی به مفاهیم یادگیری و دانش آفرینی:

 

در این مطلب، از اندیشیدن و یادگیری گروهی و جمعی سخن به میان آمده است. گفته شد که در سازمان های یادگیرنده و دانش آفرین، نو اندیشان و نوآوران پرورش و تشویق می شوند.

در این صفحه، مطلبی از سایت «شبکه»  با عنوان «مدیریت دانش» نقل شده و لینک آن نیز ارائه گردیده است. در آن صفحه، مدیریت دانش را در بستر شرکت ها تشریح نموده اند اما پیشنهاد می کنم مخاطبین گرامی، با نگاهی بومی شده و مفید برای خانواده آن را مطالعه کنند.

کار اصلى امام، بناى یک نظم مدنى – سیاسى براساس عقلانیت اسلامى بود:

 

امام خمینی (ره) نمونه و الگوی یک مسلمان همه جانبه است و لازم است در خانه و خانواده نگاههای ناب ایشان جاری باشد و به دست فراموشی سپرده نشود. اگر چنین شود زندگی شیرین تری در انتظار همه خانواده ها خواهد بود.

نکته کلیدی شخصیت بزرگ ایشان «عقلانیت اسلامی» است و ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم.

 

مهارت های زندگی، کلید طلایی سعادت خانواده ها و جامعه:

 

بعضی ها آسایش را با آرامش یکی می دانند و خیال می کنند اگر به آسایش برسند حتماً به آرامش هم خواهند رسید اما این گونه نیست و هرچه به سمت آسایش مطلق پیش برویم آرامش کمرنگ تر خواهد شد. به عنوان مثال: کار و تلاش، سختی دارد و آسایش کمی دارد ولی اگر آن را کنار بگذاریم و بیکار بمانیم آسایش مان بیشتر می شود ولی نا آرامی به سراغ ما خواهد آمد. موجیم که آسودگی ما عدم ماست.

در این صفحه لینکی از سایت تبیان ارائه شده که در آن فیلم هایی با موضوع «مهارت های زندگی» وجود دارد.

 

عقلانیت اسلامی: سرسختی و عدم انعطاف در مقابله‌ی با دشمن مهاجم:

 

دو نکته کاربردی در این مطلب وجود دارد که رعایت آن برای مدیران خانواده بسیار ضروری است:

  • «امام به دشمن اعتماد نکرد. بعد از آنکه دشمن ملت ایران و دشمن این انقلاب را درست شناخت، در مقابل او مثل کوه ایستاد» ما چگونه در مقابل دشمن بایستیم؟ ایستادگی فقط در جنگیدن آنهم در موضوع سیاسی و نظامی نیست. بلکه اعتماد نکردن به محصولات فرهنگی دشمنان هم یکی از مهم ترین نمونه های عدم انعطاف در مقابل دشمن مهاجم است. وجدان ما چگونه اجازه می دهد فطرت پاک کودکان بی دفاع خود را به بازی ها و فیلم های خارجی بسپاریم.
  • وقتی یک قلدر به ما زور می گوید اگر کوتاه بیاییم جسورتر می شود ولی اگر درمقابلش بایستیم و کاری کنیم که برایش هزینه داشته باشد جلوی زورگویی هایش و یا گسترش آن را خواهیم گرفت. همان گونه که ظلم کردن بد است، ظلم پذیری هم بد است . نپذیرفتن قلدری، محدود به سیاست نمی شود در زندگی روزمره هم باید رعایت شود. البته در زندگی روزمره و در تعامل با هموطنان خود نباید به بهانه ایستادن در مقابل زورگویی، به خشونت متمسک شویم.

 

مکتب امام و عقلانیت اسلامی در نگاه مقام معظم رهبری و صحیفه:

رهبر عزیزمان به درستی امام را این گونه توصیف می فرمایند:

«امام بزرگوار ما صرفاً با تکیه‌ی بر عوامل مادی و ظواهر مادی، راه خود را پی نمیگرفت؛ اهل ارتباط با خدا، اهل سلوک معنوی، اهل توجه و تذکر و خشوع و ذکر بود؛ به کمک الهی باور داشت؛ امید او به خدای متعال، امید پایان‌ناپذیری بود. و در بُعد عقلانیت، به کار گرفتن خرد و تدبیر و فکر و محاسبات، در مکتب امام مورد ملاحظه بوده است.» مطلبی نیز از صحیفه امام (ره) نقل شده که موید این مطلب است.

ما نیز در زندگی باید این گونه باشیم تا به زانو در نیاییم.

 

ضرب المثل ها و حکمت ها یکی از راههای شیرین کردن زندگی:

 

استفاده از ضرب المثل ها و حکمت ها روشی است برای اینکه حرفهای خوب را به شکل خوبی هم بیان کنیم و از تلخی های سخن، کم کنیم و بر شرینی و جذابیتش بیافزاییم. حالا اگر این مطالب با آیات قرآن، احادیث و شعر هم مخلوط شود بسیار مطلوب تر، مفید تر و موثرتر خواهد شد.

در این صفحه درمورد «آب»، مطلبی از کتاب «حکمت نامه پارسیان» نقل شده است.

 

نقش الگویى حاکمان در تغییر سبک زندگی و رفتار مردم:

 

این صفحه به عنوان منبع مرتبط ارائه شده است.

در بخش منابع مرتبط، متن کامل صفحاتی که در اینترنت یافت شده و به عنوان منبع استفاده کرده ام آورده می شود. چون ممکن است به هر دلیل لینک آن از سوی نویسنده برداشته شود و یا آدرس آن تغییر کند.

در این صفحه روایاتی درمورد نقش حاکمان در زندگی و رفتار مردم آورده شده است.

 

اسباب و مسببات : پیاده شدن اراده ی الهی از طریق اسباب و مسببات ، یک سنت الهی:

 

حضرت امام خمینی (ره): «این یک سنت الهى است که کارهایى که مى‏شود روى اسباب و مسببات ، خداى تبارک و تعالى کار مى‏کند، اسباب و مسببات ، است»

  • این فرمایش حضرت امام ره یکی از نکات طلایی در سبک زندگی است و صرفاً به سیاست و اجتماع مربوط نمی شود. بیاییم در متن زندگی خود و تعاملات مختلفی که با همسر ، فرزندان و اقوام داریم نحوه مقابله با ظالم را به آنها بیاموزیم البته لازم است توجه داشته باشیم که نحوه برخورد با ظلم های خانوادگی و ظلم از سوی مسلمانان با نحوه برخورد با ظلم هایی که از سوی کفار به ما می شود تفاوت دارد . اخلاق پیامبر اعظم ( صلی الله علیه وآله وسلم ) و مومنان به آن حضرت این بوده و هست که با کفار برخورد شدید داشته باشند و با نزدیکان ، آشنایان ، هم کیشان ، پیروان ادیان دیگر و حتی مشرکانی که اراده ای برای ضربه زدن به نظام اسلامی و یا انسان ها ندارند برخوردی از سر شفقت و مهربانی کنند. این مطلب در سوره شریف فتح آیه ۲۹ آمده است:  مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُم‏

 

 

سنن الهی در ترجمه قرآن کریم آیت الله مکارم شیرازی:

 

در این صفحه، لیستی از عناوین سنت های الهی آورده شده تا در آینده بیشتر تبیین شود.

 

سازمان های یادگیرنده لزوماً باید سازمان و یا اداره باشند؟

 

درست است که ادارات دولتی و خصوصی کامل ترین مصداق سازمان هستند اما خانواده هم یک سازمان کوچک است و نباید از آن غافل شویم و اگر توجه نداشته باشیم که خانواده ، یک سازمان و حتی یک کشور کوچک است ، مسیر زندگی را اشتباه خواهیم رفت.

 

سنت های الهی در قرآن ، معانی و تقسیم بندی ها به نقل از سایت حوزه:

این صفحه نیز به عنوان منبع مرتبط ارائه شده است.

در این صفحه به معانی و انواع سنت اشاره شده است.

تصویر ابتدایی متن از اینجا برداشته شده است.

درباره‌ی مدیر سایت

سلام علیکم. مدیر سایت هستم. نظرات گرانقدر شما راهگشای ماست

یک نظر

  1. بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.