فریاد رس یکدیگر باشیم

توضیحی در مورد تصویر: انسان های آگاه و دلسوز که اهل عمل و کمک به دیگران باشند مظهر نورانیت و حمایت الهی هستند و دست خود را برای یاری کردن دراز می کنند تا انسان های غل و زنجیر شده در تاریکی های جهل را نجات دهند

بسم الله الرحمن الرحیم

از قول پیامبر مهربانی ها گفته شده : هر که از امت من یکی از این هشت کار را انجام دهد خدا او را با پیامبران، صدیقین، شهدا و صالحین محشور خواهد کرد:

۱- زَوَّدَ حَاجّاً : مخارج یک زائر خانه خدا را تامین کند.

۲- أَغَاثَ‏ مَلْهُوفاً : به فریاد اندوهگینی برسد که در چنگال بی رحم مشکلات گرفتار شده. مال یا عزیزش را از دست داده و یا ستمی به او شده و دل سوخته است. 

۳- أَعْتَقَ مَمْلُوكاً : آزاد کردن و رهایی بخشیدن به کسی که در چنگال یک قدرت و یا قدرتمند، اسیر شده است.

۴- رَبَّى يَتِيماً : کسی را که پدر یا مادر خود را از دست داده و یا تنها و بی سرپناه است، تربیت کند

۵- أَهْدَى ضَالًّا : گم شده و یا راه گم کرده ای را هدایت کند و راه را نشانش دهد

۶- أَطْعَمَ جَائِعاً : گرسنه ای را غذا دهد

۷- أَرْوَى عَطْشَاناً :  تشنه ای را سیراب کند

۸- صَامَ يَوْماً شَدِيدَ الْحَرِّ : در گرمای شدید روزه بگیرد

( منبع : معدن الجواهر و رياضة الخواطر ؛ ص۶۲ )

اگر در این ۸ فعالیت، تفکری دقیق داشته باشیم، مشخص می گردد که ۷ مورد آن به عرصه اجتماع و مردم مربوط می شود.

مطلبی را که امروز می خواهم با شما درمیان بگذارم، نگاهی کاربردی به این حدیث است و قصد دارم آن را به عنوان مطلعی ( محل طلوع ) برای مطالب آینده قرار دهم. خورشید که طلوع می کند، نیمی از مردم زمین از گرما و نور آن بهره های فراوان و متنوعی می برند. ظهور این نگاه نیز در زندگی ما، همچون طلوع خورشید، پربار خواهد بود.

بخش هایی از حدیث را از زاویه ای دیگر مرور می کنیم:

أَغَاثَ‏ مَلْهُوفاً ( به فریاد اندوهگینی برسد که در چنگال بی رحم مشکلات گرفتار شده. مال یا عزیزش را از دست داده و یا ستمی به او شده و دل سوخته است ):

در جامعه، بسیاری را می بینیم که که بخاطر ندانستن هایشان در چنگال بی رحم مشکلات گرفتار می شوند و یا مال و عزیزان خود را از دست می دهند. از دست دادن عزیزان، فقط با مرگ نیست. بلکه جدایی فکری، عاطفی و شکاف بین نسلی را هم باید به آن بیافزاییم.

چه بسیار انسان هایی که بخاطر ندانستن، گرفتار افکار و یا اعمالی می شوند که آنها را در چنگال غم و اندوه اسیر می کند. از این نکته غافل نشویم که، گاهی، ندانستن های ما، دیگران را نیز گرفتار غم و اندوه و بحران می کند.

أَعْتَقَ مَمْلُوكاً ( آزاد کردن و رهایی بخشیدن به کسی که در چنگال یک قدرت و یا قدرتمند، اسیر شده است ) :

 چرا در تعالیم دینی ما جهل به عنوان بزرگترین درد معرفی شده؟!

رهایی از جهل دو گام دارد. یکی دانستن و دیگری عمل کردن به دانسته ها.

اگر خود را از اسارت و بردگی بی خبری و بی عملی آزاد کنیم و از خودخواهی ها برهانیم، آنگاه می توانیم برای آزادی و آزادگی جامعه خویش قدم برداریم.

رَبَّى يَتِيماً ( کسی را که پدر یا مادر خود را از دست داده و یا تنها و بی سرپناه است، تربیت کند ) :

تربیت، یک اقدام فردی و جدا از جامعه نیست. انسان ها به وسیله تعامل ها، تبادل ها و ارتباط ها یکدیگر را تربیت می کنند و اگر از جامعه جدا شوند و دل سوزی برای دیگران را فراموش کنند، اولین کسی خواهند بود که در تربیت خود با شکست مواجه شده است. جدایی از جامعه و توجه به سلیقه ها و خودخواهی های خود، ما را به انسان هایی تنها و بی سرپناه و یتیم تبدیل خواهد کرد. شاید تعجب کنید و بپرسید چگونه با داشتن پدر و مادر، یتیم محسوب شویم؟ پاسخ را از قرآن می گیریم که : « الم یجدک یتیما فاوی ( آیا تو را یتیم نیافت، پس پناه داد؟! )» آیا برای یتیم، چیزی بهتر از پناه دادن او وجود دارد؟!

أَهْدَى ضَالًّا ( گم شده و یا راه گم کرده ای را هدایت کند و راه را نشانش دهد ) :

در عرف جامعه ما واژه « گمراه » بار منفی دارد و بسیاری، لغت « ضال » را به « گمراه » ترجمه می کنند. این ترجمه دقیقی نیست. به نظر می رسد تعبیر « گم شده » و یا « راه گم کرده » دقیق تر باشد. اگر کسی راه خود را گم کرده و در یک مقطع مسیر را اشتباه رفت نباید او را منحرف بدانیم بلکه باید راه را نشانش دهیم و او را ترغیب کنیم تا به مسیر صحیح برگردد.

گم کردن راه، فقط در مسائل دینی و سیاسی نیست. بلکه حوزه های متنوع دیگری را نیز شامل می شود. یکی از مهم ترین حوزه ها، « روان شناسی و سبک زندگی » است. می بینیم که بسیاری از مردم به خاطر فاصله گرفتن از مسیر و راه  حکیمان ایرانی و اسلامی و اعتماد به توصیه های بیگانگان ( که در خوش بینانه ترین حالت، نسبت به اقلیم و مسائل بومی ما آگاهی لازم و کافی را ندارند و یا مسائل شان با مسائل ما فرق می کند ) دچار رنج های فراوان شده و نمی دانند از کجا ضربه می خورند. قصد داریم در آینده سلسله مطالب سبک زندگی، با نگاه علمی و جامع راه صحیح را به اتفاق مرور کنیم.

درباره‌ی مدیر سایت

سلام علیکم. مدیر سایت هستم. نظرات گرانقدر شما راهگشای ماست

همچنین ببینید

زیبایی شناسی (فرزندان خود را تنها نکنیم ۴)

زیبایی شناسی (فرزندان خود را تنها نکنیم ۴) منبع تصوير   این که برخی ، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.