اسباب و مسببات :
« اين يك سنت الهى است كه كارهايى كه مىشود روى اسباب و مسببات ، خداى تبارك و تعالى كار مىكند، اسباب و مسببات ، است. وقتى كه شما خودتان مهيّا شديد براى اينكه زير بار ظلم برويد، ظالم پيدا مىشود، اين سبب مىشود كه ظالم پيدا بشود. هر چه بيشتر ما خضوع بكنيم براى ظالم ، ظالم بيشتر فشار مىآورد. وقتى كه مهيا بشويم براى جلوگيرى از ظالم ، ظالم عقب مىنشيند. هر چه زيادتر فشار بياوريد، او عقبتر مىنشيند. يك قدم شما كه عقب بنشينيد، او جلو مىآيد. يك قدم شما جلو برويد، او عقب مىرود. اين سنت الهى است، و مطلبى بود كه با تجربه ، خودِ شما ثابت كرديد كه شما وقتى قدمها را برداشتيد طرف اينكه طاغوت نبايد باشد، رفت از بين و تمام شد؛ بساطشان را برچيدند و رفتند. و شما حالا بايد اين را حفظش بكنيد » ( صحيفه امام، جلد ۱۰، صفحه ۱۳۰ و ۱۳۱، تحول روحى در ملت، نرم افزار مجموعه آثار حضرت امام خمینی ره )
منبع تصویر: اینجا
نکته ها:
- حضرت امام ره در این فرمایش خود، با ظرافت و زیبایی خاصی یک سنت الهی ( یعنی اراده ی خداوند متعال از طریق اسباب و مسببات ) را با استفاده از یک سنت الهی دیگر ( اهمیت قطع ریشه ستم و ستمگران ) توضیح داده اند. درمورد سنت های الهی بیشتر بدانیم: اینجا کلیک کنید.
- این فرمایش حضرت امام ره یکی از نکات طلایی در سبک زندگی است و صرفاً به سیاست و اجتماع مربوط نمی شود. بیاییم در متن زندگی خود و تعاملات مختلفی که با همسر ، فرزندان و اقوام داریم نحوه مقابله با ظالم را به آنها بیاموزیم البته لازم است توجه داشته باشیم که نحوه برخورد با ظلم های خانوادگی و ظلم از سوی مسلمانان با نحوه برخورد با ظلم هایی که از سوی کفار به ما می شود تفاوت دارد . اخلاق پیامبر اعظم ( صلی الله علیه وآله وسلم ) و مومنان به آن حضرت این بوده و هست که با کفار برخورد شدید داشته باشند و با نزدیکان ، آشنایان ، هم کیشان ، پیروان ادیان دیگر و حتی مشرکانی که اراده ای برای ضربه زدن به نظام اسلامی و یا انسان ها ندارند برخوردی از سر شفقت و مهربانی کنند. این مطلب در سوره شریف فتح آیه ۲۹ آمده است: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُم
- اگر دوست دارید در مورد صحبت کردن و ارتباط با اطرافیان برای تبادل نظر و تاثیر گذاری و تاثیر پذیری ، مطالب بیشتری بدانید مباحث « یادگیری و دانش آفرینی » را در همین سایت پیگیری نمایید.