عقلانیت اسلامی: سرسختی و عدم انعطاف در مقابله‌ی با دشمن مهاجم

عقلانیت اسلامی در نگاه مقام معظم رهبری: «یک نمونه‌ی دیگر از عقلانیت امام و تکیه‌ی او به خرد و هوشمندی، عبارت است از سرسختی و عدم انعطاف او در مقابله‌ی با دشمن مهاجم. امام به دشمن اعتماد نکرد. بعد از آنکه دشمن ملت ایران و دشمن این انقلاب را درست شناخت، در مقابل او مثل کوه ایستاد. آن کسانی که خیال کردند و خیال میکنند عقل اقتضاء میکند که انسان گاهی در مقابل دشمن کوتاه بیاید، امام درست نقطه‌ی مقابل این تصور حرکت کرد. عقلانیت امام و آن خرد پخته‌ی قوام‌یافته‌ی این مرد الهی، او را به این نتیجه رساند که در مقابل دشمن، کمترین انعطاف و کمترین عقب‌نشینی و کمترین نرمش، به پیشروی دشمن میانجامد. در میدان رویاروئی، دشمن از عقب‌نشینی طرف مقابل، دلش به رحم نمی‌آید. هر یک قدم عقب‌نشینی ملت مبارز در مقابل دشمنان، به معنای یک قدم جلو آمدن دشمن و مسلط شدن اوست. این، یکی از مظاهر عقلانیت امام بزرگوار بود.» ( ۱۳۹۰/۰۳/۱۴ )

نکته کاربردی:

بعضی خیال می کنند عقل، فقط «عقل گریز» است. درحالی که «عقل ستیز» هم داریم. وقتی یک قلدر به ما زور می گوید اگر کوتاه بیاییم جسورتر می شود ولی اگر درمقابلش بایستیم و کاری کنیم که برایش هزینه داشته باشد جلوی زورگویی هایش و یا گسترش آن را خواهیم گرفت.

توضیحی درمورد تصویر شاخص: تصویر انتخابی، از سایت ایبنا انتخاب شد که به معرفی کتاب «جامعه شناسی عقلانیت» پرداخته است.  برای مشاهده صفحه مورد نظر، اینجا کلیک کنید.

درباره‌ی مدیر سایت

سلام علیکم. مدیر سایت هستم. نظرات گرانقدر شما راهگشای ماست

همچنین ببینید

مکتب امام و عقلانیت اسلامی در نگاه مقام معظم رهبری و صحیفه

مکتب امام :   مقام معظم رهبری : مکتب امام یک بسته‌ی کامل است، یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.