اسباب و مسببات : پیاده شدن اراده ی الهی از طریق اسباب و مسببات ، یک سنت الهی

اسباب و مسببات :

 

اسباب و مسببات

 

« اين يك سنت الهى است كه كارهايى كه مى‏شود روى اسباب و مسببات ، خداى تبارك و تعالى كار مى‏كند، اسباب و مسببات ، است. وقتى كه شما خودتان مهيّا شديد براى اينكه زير بار ظلم برويد، ظالم پيدا مى‏شود، اين سبب مى‏شود كه ظالم پيدا بشود. هر چه بيشتر ما خضوع بكنيم براى ظالم ، ظالم بيشتر فشار مى‏آورد. وقتى كه مهيا بشويم براى جلوگيرى از ظالم ، ظالم عقب مى‏نشيند. هر چه زيادتر فشار بياوريد، او عقبتر مى‏نشيند. يك قدم شما كه عقب بنشينيد، او جلو مى‏آيد. يك قدم شما جلو برويد، او عقب مى‏رود. اين سنت‏ الهى‏ است، و مطلبى بود كه با تجربه ، خودِ شما ثابت كرديد كه شما وقتى قدمها را برداشتيد طرف اينكه طاغوت نبايد باشد، رفت از بين و تمام شد؛ بساطشان را برچيدند و رفتند. و شما حالا بايد اين را حفظش بكنيد » ( صحيفه امام، جلد ۱۰، صفحه ۱۳۰ و ۱۳۱، تحول روحى در ملت، نرم افزار مجموعه آثار حضرت امام خمینی ره )

منبع تصویر: اینجا

نکته ها:

  • حضرت امام ره در این فرمایش خود، با ظرافت و زیبایی خاصی یک سنت الهی ( یعنی اراده ی خداوند متعال از طریق اسباب و مسببات ) را با استفاده از یک سنت الهی دیگر ( اهمیت قطع ریشه ستم و ستمگران ) توضیح داده اند. درمورد سنت های الهی بیشتر بدانیم: اینجا کلیک کنید.
  • این فرمایش حضرت امام ره یکی از نکات طلایی در سبک زندگی است و صرفاً به سیاست و اجتماع مربوط نمی شود. بیاییم در متن زندگی خود و تعاملات مختلفی که با همسر ، فرزندان و اقوام داریم نحوه مقابله با ظالم را به آنها بیاموزیم البته لازم است توجه داشته باشیم که نحوه برخورد با ظلم های خانوادگی و ظلم از سوی مسلمانان با نحوه برخورد با ظلم هایی که از سوی کفار به ما می شود تفاوت دارد . اخلاق پیامبر اعظم ( صلی الله علیه وآله وسلم ) و مومنان به آن حضرت این بوده و هست که با کفار برخورد شدید داشته باشند و با نزدیکان ، آشنایان ، هم کیشان ، پیروان ادیان دیگر و حتی مشرکانی که اراده ای برای ضربه زدن به نظام اسلامی و یا انسان ها ندارند برخوردی از سر شفقت و مهربانی کنند. این مطلب در سوره شریف فتح آیه ۲۹ آمده است:  مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُم‏
  • اگر دوست دارید در مورد صحبت کردن و ارتباط با اطرافیان برای تبادل نظر و تاثیر گذاری و تاثیر پذیری ، مطالب بیشتری بدانید مباحث « یادگیری و دانش آفرینی » را در همین سایت پیگیری نمایید.

 

 

 

 

 

درباره‌ی مدیر سایت

سلام علیکم. مدیر سایت هستم. نظرات گرانقدر شما راهگشای ماست

همچنین ببینید

مکتب امام و عقلانیت اسلامی در نگاه مقام معظم رهبری و صحیفه

مکتب امام :   مقام معظم رهبری : مکتب امام یک بسته‌ی کامل است، یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.