دل اگر بمیرد چه باید کرد؟ سخن ما دل ها را زنده می کند

دل اگر بمیرد چه باید کرد؟

دل

 

 

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که: خواندن و شنیدن احادیث و روایات (کلام اهل بیت)  به چه درد می خورد؟

واقعیت این است که در کلام اهل بیت علیهم السلام علم، حکمت، هدایت و معنویت نهفته است. و اگر عمری باقی بود به طور مفصل در این خصوص مطالبی عرض خواهم کرد اما جملات نورانی آنها علاوه بر تفکر و اندیشه انسان ها، دل و روح حق جویان را نیز درمان می کند و در این مجال به یک حدیث اکتفا می کنم:

 

الخصال ؛ ج‏۱ ؛ ص۲۲:

قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ ع‏ يَا فُضَيْلُ إِنَّ حَدِيثَنَا يُحْيِي‏ الْقُلُوب‏[۱]

امام محمد باقر (ع) فرمودند : همانا سخن ما دل ها را زنده می کند.

[۱] ابن بابويه، محمد بن على، الخصال – قم، چاپ: اول، ۱۳۶۲ش. (کتابخانه دیجیتال جامع الاحادیث ۳.۵)

کاربرد حدیث:
۱- گاهی اوقات در پیچ و خم زندگی و فراز و نشیب ها نشاط و طراوت قلبی مان ضعیف می شود و برای بازسازی معنوی، نیازمند به دارو و درمان معنوی می شویم. لذا احادیث و روایات برای ما تاثیرات شگرفی خواهد داشت. بخشی از روایاتی که به دست ما رسیده، دعا ها و زیارات هستند. مثل مناجات خمس عشر، دعای کمیل، زیارت جامعه کبیره و… مناجات های پانزده گانه خمس عشر را مرور کنید و به قلب خود عرضه کنید (البته با توجه و دقت در ترجمه آن) عجیب است که اگر نیازمندانه به درگاه خدا آمده باشیم، و با توسل به سید الساجدین حضرت زین العابدین علیه السلام به آنها نگاه کنیم (این مناجات ها از وجود مبارک ایشان به دست ما رسیده است) یکی از این ۱۵ مناجات قلب ما را به خود جذب خواهد کرد و دریای طوفانی دل ما را به ساحل آرامش نزدیک خواهد کرد. اگر نا آرامی و تلاطم و خستگی قلبمان آن قدر زیاد بود که با یک مناجات به آرامش نرسید دوباره دعاها را مرور کنید و افسار دل خود را در میان ۱۴ دعای باقیمانده رها کنید تا در مقابل دعای دیگری توقف کند. دعا ها را با سوز و گداز و با حالتی فقیرانه بخوانید تا بیشتر و بهتر نتیجه بگیرید.
انشاء الله تجربه خواهید کرد که اگر با کوهی از غم و اندوه و کمری خمیده از نا امیدی و قلبی آزرده از دنیا، آمده باشید هنگامی که از پای کتاب دعا بلند می شوید با قلبی لبریز از امید، دلی آرام و مطمئن و سرشار از انرژی به زندگی بازخواهید گشت. این گونه است که معصومین علیهم السلام بی واسطه ما را درمان می کنند و خود واسطه ای هستند برای باران رحمت الهی.
۲- اگر با افرادی هم صحبت شدیم که گرد کدورت دنیا بردلشان نشسته و حرف حق را نمی پذیرند از کلام و بیان اهل بیت استفاده کنیم. این برای مبلغان دینی و یا عمارها بسیار به کار می آید.

تصویر مربوط به این متن، از لینک زیر گرفته شده است:

برای باز شدن صفحه، اینجا را کلیک کنید.

 

درباره‌ی مدیر سایت

سلام علیکم. مدیر سایت هستم. نظرات گرانقدر شما راهگشای ماست

همچنین ببینید

عشق و شهادت در آسمان کربلای ایران

عشق و شهادت در آسمان کربلای ایران قتلگاه غروب پنج شنبه هشتم شهریور ۱۳۹۷ مصادف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.