آفتاب سرخ غمگین ( نگاهی نو به زندگی و زمانه امام سجاد علیه السلام )

آفتاب سرخ غمگین :‌

آفتاب سرخ غمگین

منبع تصویر

دو روز پیش سالروز شهادت سید الساجدین امام زین العابدین علیه السلام بود. شرایط برای نوشتن فراهم نبود اما عرض ارادت به وجود نورانی آن حضرت دیر و زود نمی شناسد. به بهانه معرفی کتاب «آفتاب سرخ غمگین» چند خطی از آن را تقدیم می کنم تا به اتفاق، حال و هوای کودکی آن حضرت را تصور کنیم:

صفحه ۱۲: فصل دوم : آوای کوچ:

بانو ، با چشمانی خسته به نوزادش چشم دوخت. دردهای زایمان وی را تکیده کرده بود. نوزاد چون ماه کوچکی در کنارش آرمیده بود؛ چون غنچه نسرین که در بهار می شکفد.

بانو ، با اندوه به وی نگریست . آوایی در ژرفای وجودش موج می زد. تو گویی او را برای کوچ می خواند ؛ کوچ به سرزمین های دوردست.

پسرک ، چشم گشود . گویا در جستجوی مادر بود. با پاهای کوچکش ، گهواره را لرزاند. هراسی معصومانه در چشمانش متراکم شد و ابر اندوهی چهره گردش را پوشاند . فریادی کودکانه از دل برکشید ؛ فریادی که چون هق هق ناودان بود در فصل باران . …

صفحه ۱۳:

چشمه های مهر مادری او را به تکاپو وا می داشت اما بدن ناتوان ، نمی توانست تکان بخورد . روح در آستانه کوچ بود و کودک می گریست و می گریست ؛ گویا به کسی می آویخت که به او روح بخشیده بود . بانو اندوهگنانه زمزمه کرد: « گریه کن پسرک محبوبم »

آن گاه چشمان ناتوانش را بست تا به خواب آرامی فرو رود ؛ … دست سرنوشت برای این کودک راهی را ترسیم کرد ؛ مرطوب از اشک ، عطر آگین از اندوه آسمانی ، که نیاکانش از آدم به ارث برده بودند ؛ از روزی که هابیل کشته شده بود.

… وقتی سال پنجاه هجری رسید ، تاریخ حادثه ای را در خانه عمویش – نوه رسول خدا (ص) – رقم زد . … حسن ( علیه السلام ) از درد به خود می پیچید.

منبع:

آفتاب سرخ غمگین ( نگاهی نو به زندگی و زمانه امام سجاد علیه السلام )

نوشته : کمال السید

مترجم: حسین سیدی

انتشارات مدرسه

چاپ دوم : پاییز ۱۳۷۷

 

درباره‌ی مدیر سایت

سلام علیکم. مدیر سایت هستم. نظرات گرانقدر شما راهگشای ماست

همچنین ببینید

عشق و شهادت در آسمان کربلای ایران

عشق و شهادت در آسمان کربلای ایران قتلگاه غروب پنج شنبه هشتم شهریور ۱۳۹۷ مصادف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.