شاد زیستن : برای شاد زیستن نیازمند فعالیت آگاهانه هستیم

شاد زیستن : برای شاد زیستن نیازمند فعالیت آگاهانه هستیم

شاد زیستن

منبع تصویر

 

برای دانلاود فیلم اینجا کلیک کنید.

منبع فیلم : کانال کانون خانواده ایرانی

 

{تیتر مطلب و تصاویر از سوی بهشت دانایی اضاقه شده است}

{

شادی از نگاه قرآن

مفهوم شادی در قرآن مجموعاً ۲۵ بار با الفاظ مختلف (فرح و سرور) آمده است. «فرح» با الفاظی ‌چون فرح ، فرحوا، تفرحوا، یفرحوا، تفرحون ، یفرحون، یفرح ، تفرح، فرحون و فرحین، ۲۲ بار و «سرور» با الفاظی چون سرور و مسرور، سه بار در قرآن آمده است.

فرح در لغت مخالف حزن و اندوه است و عبارت است از لذت قلب و روح که ناشی از رسیدن به مطلوب می‌باشد. در بیانی گفته شده فرح شرح صدر است به‌سبب لذت زودگذر که اکثراً برلذات حسی و دنیوی صدق می‌کند.

فرح به‌معنی خوشحالی کاذب یا توهم خوشحالی به‌کار می‌رود. برخی واژه شناسان معتقدند «فرح» به سه معنی متفاوت شامل افراط در شادی، خشنودی و رضایت و سرور به‌کار رفته است.

خداوند متعال در آیه ۷۶ سوره قصص در این رابطه فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْفَرِحِینَ؛ خداوند شادی کنندگان (مغرور) را دوست نمی‌‏دارد» و نیز در آیه ۳۲ سوره روم می‌فرماید: «مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا کُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ؛ از کسانی‌که دین خود را پراکنده ساختند و به دسته‏‌ها و گروه‌‏ها تقسیم شدند و هر گروهی به آنچه نزد آن‌هاست خوشحالند».

همچنین در آیه ۱۷۰ سوره آل‌عمران در رابطه با شادی آمده است: «فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ؛ آن‌ها به‌خاطر نعمت‌های فراوانی که خداوند از فضل خود به آن‌ها بخشیده است خوشحالند و به‌خاطر کسانی‌که (مجاهدانی‌که) بعد از آن‌ها به آنان ملحق نشدند (نیز) خوش‌وقتند که نه ترسی بر آن‌ها است و نه غمی خواهند داشت».  برای مطالعه متن کامل، اینجا را کلیک کنید

 

شاد زیستن

منبع تصویر

 

}

 

 

درباره‌ی مدیر سایت

سلام علیکم. مدیر سایت هستم. نظرات گرانقدر شما راهگشای ماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.