خلاصه ۲ : خلاصه ای از ۱۴ مطلب گذشته . متن زندگی ( ۱۵ تا ۲۸ )

بسم الله الرحمن الرحیم

 

خلاصه ۲

خلاصه ۲ : خلاصه ای از ۱۴ مطلب گذشته و بازخوانی آنها

امروز نوبت به مرور ۱۴ مطلب دوم سایت رسید. در نوبت اول، عرض کرده بودم که نقطه اشتراک همه مطالب گذشته « متن زندگی » است. و با هر مطلبی که ارسال می شود خواسته ام گوشه ای از زندگی را مورد توجه قرار دهم.

مخاطب گرامی: اگر حوصله ی خواندن کل متن را ندارید متون قرمز رنگ را مطالعه فرمایید. اگر چه بهتر است کل متن را بخوانید. متشکرم.

۱۴ مطلب آخر سایت را به ترتیب مرور می کنیم:

شهید حججی به موقع حرکت کرد و شهادتش حرکت ساز شد:

خلاصه ۲

به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری درمورد شهید حججی اشاره کردیم و قسمتی از متن را رنگی کردیم تا نکاتی مهم را برجسته کنیم و مخاطبان عزیز سایت به آنها فکر کنند. متن رنگی را دوباره تقدیم می کنم تا از زاویه ای دیگر توضیح داده شود:

«همه‌ی شهدا هم پیش خدای متعال عزیزند لکن یک خصوصیّتی در این جوان وجود داشته -خداوند هیچ‌وقت کارش بدون حکمت نیست- اخلاص این جوان و آن نیّت پاک این جوان و به موقع حرکت کردن این جوان و نیاز جامعه به این‌جور شهادتی، این موجب شده که خدای متعال، نام این جوان شما را، شهید شما را، بلند کرد؛ بلندمرتبه کرد»

نکات:

  • خبر تشییع پیکر پاک شهید حججی و پیام رهبر انقلاب بدین خاطر آورده شد که شهدا و یاد آنها و تفکر در اندیشه و صفات آنها می تواند به عنوان یک موتور قدرتمند زندگی ما را از روزمرگی خارج کند. یاد شهدا نباید صرفاً برای ما موجب غصه دار شدن و گریه کردن باشد. مهم ترین کاربرد یاد آنها این است که تفکر عمیق را در زندگی از یاد نبریم و یادمان باشد مسافری هستیم و در این ایستگاه دنیا توقف ابدی نداریم. و خورشید عاطفه و محبت در زندگی ما غروب نکند و یا برای مدت زیادی در پشت ابرهای حوادث زندگی مخفی نماند.
  • شهدا با تقدیم خون خود، نیازهای معنوی، فکری و حتی عاطفی جامعه خویش را برآورده می کنند.
  • اخلاص ، نیت پاک و به موقع حرکت کردن انسان را بلند مرتبه می کند و به بالا می برد.

 

متن زندگی :

حیات اجتماعی خود را مدیون بسیاری از بزرگان و شهدا هستیم.

 

زمینه های عاشورا ( بررسی زمینه های اجتماعی عاشورا ):

خلاصه ۲

هدف قیام حضرت اباعبدالله با زمینه های این اتفاق (عاشورا)  فرق دارد. هدف قیام ، آن چیزی بود که امام حسین علیه السلام در سر داشتند و زمینه های عاشورا همان اشکالات و ضعف هایی بود که در مردم وجود داشت و منجر شد تا امام را یاری نکنند.

آنچه باعث شد وقایع تلخ عاشورا اتفاق بیافتد به یکباره شکل نگرفت و به شکل تدریجی رخ داد.

 

عوامل و زمینه ها:

اول: گسست بین نسل اول اسلام با نسل دوم اسلام

چه کردند که میان نسل اول و دوم صدر اسلام فاصله افتاد؟! برای جدا کردن دو نسل، کافی است افکار و اعتقادات آنها را از هم جدا کنند.

برخی از کارهایی که انجام دادند:

  • از نقل احادیث نبوی ممانعت کردند تا به مرور زمان ، اندیشه های بنیان گذار اسلام در میان نسل بعدی و نسل های بعدی غریب شود و به فراموشی سپرده شود.
  • نگذاشتند اصحاب و کسانی که پیامبر (ص) را دیده بودند و سخنان آن حضرت را شنیده بودند در جمع نسل دومی ها حاضر شوند و مبلغین ، اندیشه بنیان گذار دین اسلام را تبلیغ کنند.
  • بیشتر از قرآن گفتند و کمتر به نشر احادیث پرداختند چون قرآن را می توانستند تفسیر به رای کنند اما احادیث را نمی توانستند. ضمن اینکه نقل احادیث نبوی ( ص ) برنامه های آنها را با شکست مواجه می کرد.
  • کسانی را به عنوان مدیر و یا شخصیت های برجسته به مردم معرفی کردند که یا با اندیشه اسلام پابرهنگان و حامی فقرا و شیعیان علی (ع) همسو نبودند و یا نسبت به اسلام اصیل و اصحاب شناختی نداشتند.

 

آیا اتفاقات مشابه موارد فوق در حال وقوع نیست؟! آیا می دانید ایجاد گسست نسلی ،  یکی از اهداف سند ۲۰۳۰ می باشد؟!

 

دوم: جابجایی امر به معروف و نهی از منکر:

معروف را منکر و منکر را معروف کردند. فریب دادن دیگران به کاری پسندیده تبدیل شد و اگر فریب
نمی دادید آدم خوبی نبودید.

اوایل انقلاب پولدار بودن، ننگ و عیب بود اما الان نهاد ها تبلیغ تجمل گرایی می کنند.

 

سوم: تنفر سازی

کاری کردند که مردم از امیر مومنان علی (علیه السلام) متنفر شوند. وقتی تنفر از یک نفر به وجود بیاید دیگر او را تحمل نخواهند کرد و حاضر نمی شوند با او زندگی کنند و یا حرفش را گوش کنند.

اینکه می گفتند علی (علیه السلام) شجاعان عرب را کشت با هدف بیان فضایل حضرت نبود برای قاتل معرفی کردن ایشان بود.

در انتخابات سال ۹۶ هم شاهد بودیم که برخی از جوانان ما تحت تاثیر تبلیغات مسموم دشمن ، کارگزاران نظام را به خاطر اعدام اعضای سازمان منافقین ، « قاتل » خواندند. در واقع به طور غیر مستقیم فرمان امام (ره) را زیر سوال بردند. مقام معظم رهبری هم بعد از انتخابات فرمودند مواظب باشید جای قاتل و شهید را عوض نکنند. هم اکنون هم پروژه تنفرسازی نسبت به علی زمانه در حال اجراست.

 

متن زندگی :

مراقب باشیم ناخواسته دچار سرنوشت کوفیان نشویم و به گونه ای نشویم که قلبهایمان با امام خود باشد و شمشیرهایمان ( که امروز اندیشه هایمان است ) علیه او.

 

آفتاب سرخ غمگین ( نگاهی نو به زندگی و زمانه امام سجاد علیه السلام ) :

خلاصه ۲

دو روز از سالروز شهادت سید الساجدین امام زین العابدین علیه السلام گذشته بود و به بهانه معرفی کتاب «آفتاب سرخ غمگین» چند خطی از آن را تقدیم کردم تا به اتفاق، حال و هوای کودکی آن حضرت را تصور کنیم. در اینجا نیز بخشی از متن ارائه شده را تقدیم می کنم:

پسرک ، چشم گشود . گویا در جستجوی مادر بود. با پاهای کوچکش ، گهواره را لرزاند. هراسی معصومانه در چشمانش متراکم شد و ابر اندوهی چهره گردش را پوشاند . فریادی کودکانه از دل برکشید ؛ فریادی که چون هق هق ناودان بود در فصل باران . …

 

متن زندگی :

ائمه علیهم السلام نیز همچون ما زندگی کردند و در دنیا رنج کشیدند تا ما را به خوشبختی برسانند. نگوییم ما کجا و آنها کجا.

 

تعریف مهارت های زندگی :

خلاصه ۲

مهارت های زندگی به مجموعه ای از توانایی های ما فته می شود که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید ما را فراهم می کند و به ما کمک می کند تا مسئولیت های اجتماعی خود را بپذیریم.

به بهانه تعریف مهارت های زندگی سعی شد تا با استفاده از تصاویر ، مفهوم واژگان « توانایی » ، « سازگاری » و « مسئولیت اجتماعی » بهتر تبیین و توصیف شود.

 

متن زندگی :

اگر درمورد توانایی ، سازگاری و مسئولیت های اجتماعی خود اندیشه نکنیم و خود را توانمند نسازیم فرزندان ما و خوشبختی ما به دست دیگران خواهد افتاد.

 

خلع سلاح زنان و پیامدهای ناگوار آن در زندگی :

خلاصه ۲

 

در گوشه و کنار جامعه می بینیم و می شنویم که برخی از زنان در عمل یا زبان به گونه ای عمل می کنند یا حرف می زنند و این گونه برداشت می شود که:

آشپزی در منزل و تربیت فرزند، برای زنان:

کسر شان است.

اتلاف وقت است.

بیهوده است.

 

در پاسخ ، گفته شد :

آشپزی و تربیت فرزند دو سلاح قدرتمند هستند که در اختیار زنان قرار داده شده و به وسیله آن می توانند تاثیرات عمیقی بر جامعه خود بگذارند. و مدتی است بدخواهان جامعه ایرانی و اسلامی ، سعی بر این دارند تا با این توجیهات ، زنان ما را در تربیت نسلی سالم ، خلع سلاح کنند.

در ادامه یکی از قوانین تداعی ( در روانشناسی ) را توضیح دادیم و چند لینک هم معرفی کردیم تا کسانی که دوست دارند در این زمینه بیشتر مطالعه کنند، مروری بر سایت های ارائه شده داشته باشند.

 

متن زندگی :

در خانه ماندن و آشپزی کردن و تربیت فرزند ، فرصتی طلایی برای زنان است تا به دور از هیاهو و مشکلات دیگر ، بیشترین تاثیرگذاری را در ساختن نسل های آتی داشته باشند. زنان مواظب باشند فریب دشمن را نخورند.

 

فایده مهارت های زندگی : خودشناسی ، خودباوری و تاثیرگذاری

خلاصه ۲

دانستن مهارت های زندگی به ما کمک می کند تا :

۱- خود را بشناسیم

۲- خود را باور کنیم

۳- به شکل موثر ظاهر شویم و تاثیرگذار باشیم.

سعی شد با کمک تصویر و توضیح متنی ، این سه فایده را ملموس تر کنیم.

 

متن زندگی :

خود شناسی ، خودباوری و تاثیرگذاری ، نتایج دانستن مهارت های زندگی است.

 

 

زندگی کردن یا زنده ماندن ؟ انتخاب با ماست . تاملی کوتاه درمورد حیات اجتماعی :

خلاصه ۲

در حاشیه کتاب « امیران کوچک » مثالی از عدم یقین مردم به خطرساز نبودن مردگان آورده شده بود که به این بهانه چند خطی نوشتم و در اینجا دوباره آورده می شود.

مرده ها هیچ تاثیری بر اطراف خود ندارند. زنده ها هم اگر بر اجتماع خود تاثیرگذار نباشند حیات اجتماعی ندارند و از نظر اجتماعی مرده محسوب می شوند. لذا اگر به وقایع اجتماعی اطراف خود بی تفاوت باشیم مرگ را انتخاب کرده ایم. یکی از نشانه های حیات این است که قدرت داشته باشیم بر جامعه تاثیرگذار باشیم و یکی از نشانه های زنده بودن شهیدان این است که در جوامع بشری حرکت آفرینی می کنند. و ما نیز اگر برای دشمنان دین اسلام خطرساز و یا زحمت آفرین نباشیم در عرصه مبارزات دینی مرده ای بیش نیستیم.

بیایید قدری تامل کنیم: زندگی کردن یا زنده ماندن ؟ کدام بهتر است. ممکن است ما از نظر فیزیکی زنده باشیم ولی زندگی نکنیم. اگر به هر قیمتی روزگار بگذرانیم و هویت اصیل دینی را مهم ترین چیز در زندگی ندانیم ، زنده هستیم ولی زندگی نمی کنیم.

 

متن زندگی :

بیایید جامعه خود را بسازیم نه اینکه جریان جامعه ما را به هرسویی خواست ببرد و ما خود را از انتخابی آگاهانه ، محروم کنیم.

 

مقتضیات زمان و شناخت آن (اهمیت مقتضیات زمان در زمانه شناسی) :

خلاصه ۲

در زمانه شناسی، شناختن مقتضیات زمان بسیار اهمیت پیدا می کند. ازاینرو ارائه بخش هایی از کتاب اسلام و مقتضیات زمان شهید مطهری را شروع کردیم .

اگر اسلام ناب را بشناسیم در دریای طوفانی زندگی راه را گم نخواهیم کرد و کشتی زندگی غرق نخواهد شد.

جزر و مدها و طوفان ها همان مشکلات کوچک و بزرگ زندگی انسان ها هستند اسلام برای چگونه عبور کردن از این موانع راهکار دارد.

 

متن زندگی :

متاسفانه یکی از اهداف و نتایج تبلیغ ناکارآمدی نظام اسلامی، خارج ساختن آن از زندگی مردم و محروم ساختن آنها از خوشبختی واقعی است.

 

 

مغالطه در مفهوم مقتضیات زمان ، حقایق جهان ثابتند یا کهنه و فرسوده می شوند؟

خلاصه ۲

بخش دیگری از کتاب اسلام و مقتضیات زمان شهید مطهری را نقل کردیم و سعی شد با کمک تصاویر ، مفهوم کهنگی و فرسودگی را ملموس تر کنیم.

شهید مطهری : «اما از ناحيه مقتضيات زمان: مغالطه ‏اى كه از اين ناحيه به كار رفته از آن جهت است كه چنين فرض شده كه خاصيت زمان اين است كه همه چيز حتى حقايق جهان را نيز فرسوده و كهنه نمايد و حال آنكه آنچه در زمان كهنه و نو مى ‏شود ماده و تركيبات مادى است.حقايق جهان ثابت و لايتغير است.»

 

متن زندگی :

معنای دیگر فرسوده و کهنه خواندن قوانین اسلامی این است که اسلام را باید کنار بگذاریم و دیگر قابلیت راهنما بودن  و هدایتگری را ندارد. وقتی اسکناس، وسیله نقلیه و خانه ای فرسوده می شود آن را کنار می گذارند. مواظب باشیم فریبمان ندهند. این مصداق واضح مغالطه در مفهوم مقتضیات زمان می باشد.

وقتی اقتضائات زمانه را به گونه ای نادرست بشناسیم ، سبک زندگی ما تغییر می کند.

 

آتش به اختیار سیاسی ، برداشت سیاسی از یک فرمان فرهنگی :

خلاصه ۲

در این مطلب، سعی کردیم تحریف معنوی یک فرمان فرهنگی را موشکافی کنیم. روش تحریف معنوی ، یک روش بسیار موثر و با سابقه ای طولانی است که از طریق آن برای کم کردن تاثیر کلام و تضعیف گوینده و یا القای تفسیر غلط از یک مفهوم اقدام می کنند تا هم صاحب سخن را کم اعتبار کنند و هم از اجرایی شدن آن جلوگیری کنند.

 

متن زندگی :

اگر سخنان رهبر یک کشور تحریف معنوی شود ، حکمت ها و عمق اندیشه وی برای مردمش ناشناخته می ماند و به مرور زمان اطاعت پذیری از ایشان کم می شود. وقتی مسلمانان از ولی فقیه خود اطاعت نکنند به مرور زمان به جایی می رسند که حتی در شناخت مسیر زندگی شخصی خود نیز به اشتباه می افتند.

تحریف معنوی یعنی اصل کلمات گوینده تغییر نمی کند ولی تفسیر غلطی از آن نشر داده می شود و از ارائه تفسیر صحیح با اشکال مختلف دوری می شود.

 

حکایت آن اژدها ، حکایت فراموشی حقایق بزرگ ،افراد بزرگ و پدیده های بزرگ :

خلاصه ۲

یادداشتی درمورد کتاب « حکایت آن اژدها » را به مخاطبین گرامی تقدیم کردم . در این یادداشت اشاره شده که یکی از داستان های کتاب که نام کتاب از آن گرفته شده است حکایت چگونگی فراموش شدن انسان های بزرگ ، پدیده های بزرگ و حقایق بزرگ را برایمان تعریف می کند و گفته شد این اتفاق بخاطر روزمرگی ای که گریبان بسیاری از مردم را می گرفته، می گیرد و خواهد گرفت ، رخ می دهد و شاید مردم مقصر نباشند چراکه خاصیت گذر زمان این است که غبار فراموشی بر پدیده ها می نشاند و البته از آگاهان توقع هست که با تکرار حقایق و واقعیات ، گرد غربت از روی آنها بزدایند.

در این صفحه لینک دانلاود نسخه دیجیتال کتاب قرار داده شد.

 

متن زندگی :

اگر مراقب خود نباشیم و گرفتار روزمرگی شویم، ممکن است روزی چشم باز کنیم و متوجه شویم که حقایقی بزرگ و یا افرادی بزرگ قربانی شده اند و ما نتوانسته ایم آن را درک کنیم و صرفاً شاهد زیان های آن برای خود و جامعه مان هستیم.

 

لبخندی بدون هزینه و بسیار مهم و مفید برای تحکیم زندگی :

خلاصه ۲

مطلبی را از کانال کانون خانواده ایرانی نقل کردیم:

« اگر در مهمانی هستید دائم سرتان با دیگر آقایان گرم نباش.

گاهی به همسرتان نگاه کنید و لبخندی بزنید تا محبت شما را حتی در شرایطی که برو و بیا زیاد است و مهمانی و آمد و شد باعث شده کمی از هم دور شوید حس کند.

این کار شما حسابی حال همسرتان را خوب می‌کند. »

و برای اعضای سایت مطالب بیشتری با عناوین انواع لبخند و انواع خنده قرار داده شد.

 

متن زندگی :

توجه زن و شوهر به یکدیگر ، نیازمند توجه به ظرافت های روان شناسانه زیادی است. برای آموختن این ظرافت ها تمرین و تبادل نظر می کنیم.

 

 

شاد زیستن : برای شاد زیستن نیازمند فعالیت آگاهانه هستیم

خلاصه ۲

در این پست فیلمی از کانال کانون خانواده ایرانی قرار داده شده و مطلبی با عنوان « شادی از نگاه قرآن » تقدیم اعضای سایت شده است.

 

متن زندگی :

اسلام با شادی مخالف نیست و اگر نظر دین خود را در این مورد ندانیم به بهانه شادی زندگی و خوشبختی خود را نشانه می رویم و یا در برداشت از دین اسلام دچار اشتباه می شویم و از شادی فاصله می گیریم.

 

فریب شناسی ، زمانه شناسی و اهل بیت شناسی با نگاه به زیارت عاشورا :

خلاصه ۲

زیارت عاشورا که گره های زیادی از زندگی باز کرده و می کند و به برکت آن شیعیان توانسته اند شرایط سختی را پشت سر بگذارند  هم اکنون نیز ما را در فریب شناسی ، زمانه شناسی و شناخت اهل بیت علیهم السلام یاری می کند.

وقتی یک جمله از دعای عظم البلاء را در کنار مفاهیم ذکر شده در زیارت عاشورا قرار دهیم به نکات جدیدی رهنمون می شویم. یکی از آن نکات این است که اطاعت از اهل بیت علیهم السلام  موجب می شود منزلت و جایگاه آنها را بشناسیم.

با دقت در برخی مفاهیم زیارت عاشورا مشخص می شود که فقط دوست داشتن اهل بیت (ع) کافی نیست و اگر از اندیشه آن بزرگواران حمایت عملی و عینی نکنیم به موفقیت طراحی های شمرها ، معاویه ها و ابوسفیان های زمان خود کمک کرده ایم.

تلاش برای اجرای عینی دستورات ائمه (ع) موجب بروز واکنش های منافقین شده و چهره های فریب کارانه آنها برای ما مشخص می گردد. چون یکی از شگردهای فریب مردم و برخورد منافقانه ، همراهی با زبان و کارشکنی در عمل است.

 

متن زندگی :

تمامی متنی که در این خصوص آورده شده است ، مستقیما با متن زندگی ما مرتبط است.

 

 

 

درباره‌ی مدیر سایت

سلام علیکم. مدیر سایت هستم. نظرات گرانقدر شما راهگشای ماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.