زیبایی شناسی (فرزندان خود را تنها نکنیم ۴)

زیبایی شناسی (فرزندان خود را تنها نکنیم ۴)

زیبایی

منبع تصوير

 

این که برخی ، شخصیت اژدهای ما را نپسندند و به او بگویند: « شما به هیچ وجه زیبا نیستید » ( صفحه ۱۱۸ )  می تواند ناشی از دو نکته باشد: یا قادر به درک لطائف و ظرافت های او نیستند و یا فقدان تناسب در ابعاد وجودی فرزتدمان باعث شده تا در نظر دیگران جذاب و مطلوب به نظر نرسد و دارایی ها و سرمایه های فکری او شناخته نشود، اینجاست که حتی اگر پاسخی نه چندان قانع کننده بدهیم و بگوییم: « تا تعریف شما از زیبایی چه باشد ، و معیارهایتان. » ( صفحه ۱۱۸ ) بازهم نخواهیم توانست تغییری ایجاد کنیم.

برای اینکه ارتباط واژه « تناسب » با واژه «زیبایی» بیشتر مشخص شود، جمله ای از شهید مطهری نقل می کنم و مطالعه بیشتر را به شما بزرگواران می سپارم تا به مجموعه آثار آن شهید سری بزنید:

 

« نظريه ديگرى هست كه … گفته‏ اند در جهان، زيبايى منحصر به زيبايى حسى نيست، زيبايى و جمال معنوى هم خود حقيقتى است، و همين‏طور كه جمال هاى حسى ناشى از تناسب است، يعنى تناسب يك عامل اساسى در پيدايش زيبايى‏ حسى است، تناسب‏ در امور معنوى و روحى نيز عامل جمال و زيبايى روحى است و انسان بالفطره عاشق جمال و زيبايى است. مى‏گويند كار اخلاقى يعنى كار زيبا، و زيبايى عقلى ناشى از تناسب است » ( مجموعه‏ آثار استاد شهيد مطهرى ، جلد ‏۲۲ ، صفحه ۵۹۰  )

تصاویر کاریکاتور هم به این دلیل خنده دار می شوند که تناسب بین اعضای بدن را رعایت نمی کنند و یک عضو را بسیار بیشتر از اندازه واقعی نشان می دهند. وقتی یک بعد از ابعاد وجودی انسان، متناسب با سایر ابعاد رشد نکند زیبایی و تناسب را از او خواهد گرفت.

زیبایی

 

 

یک لینک مفید : حافظ و زیبایی شناسی : یکی از شاعران بزرگ این سرزمین حافظ شیرازی است. که مظهر زیبایی‌شناسی و عشق است.

درباره‌ی مدیر سایت

سلام علیکم. مدیر سایت هستم. نظرات گرانقدر شما راهگشای ماست

همچنین ببینید

مدیریت عاطفه در خانه . تفسیر کاربردی قرآن برای خانه و خانواده

مدیریت عاطفه در خانه . تفسیر کاربردی قرآن برای خانه و خانواده   مدیریت عاطفه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.