دانش آفرینی و یادگیری:
قصد دارم بتدریج مطالبی از کتاب «نظریه های مدیریت» (مجموعه سوم، نوشته جمعی از اساتید مدیریت، مرکز مدیریت دولتی) را تقدیم کنم و توضیحات مختصری نیز برآن اضافه کنم.
ویژگی های سازمان های یادگیرنده و دانش آفرین:
– در آن، اندیشه های جمعی و گروهی ترویج می شود.
– اعضای آن چگونه آموختن را به اتفاق هم یاد می گیرند. ( Learning How To Learn ).
در آن، بحث های جمعی و کشف نظریات و افکار نو تشویق می شود و نو آوران پرورش می یابند.
کاربرد:
بیایید به عنوان اعضای جامعه مسلمانان، تلاش کنیم یادگیری و دانش آفرینی را تمرین کنیم. بیایید به اتفاق هم یاد بگیریم که: چگونه یاد بگیریم. به زیان ساده تر: تمرین کنیم که همیشه در حال یادگیری باشیم و به قول معروف، زگهواره تا گور دانش بجوییم. افکار نو را بپذیریم و تشویق کنیم. البته زحمت هم دارد و باید در این راه استقامت و صبر داشته باشیم. دانسته های خود را افزایش دهیم تا آنجا که به دانش آفرینی منجر شود.
توضیحی درمورد تصویر: این تصویر از سایت «شبکه» برداشت شده است که مطالب خوبی درمورد مدیریت دانش ارائه نموده است.
برخی از عناوین صفحه ی موجود در سایت شبکه:
مدیریت دانش چیست؟
موانع و چالشهای پیش روی پیادهسازی برنامه مدیریت دانش
هشت گام برای پیادهسازی برنامه مدیریت دانش
گام اول: تعیین اهداف برنامه مدیریت دانش
گام دوم: آماده شدن برای تغییر
گام سوم: تعریف فرایند سطح بالا
گام چهارم: تعیین و اولویتبندی نیازهای فناوری
گام پنجم: ارزیابی وضعیت فعلی
گام ششم: ایجاد نقشه راه برای اجرای مدیریت دانش
گام هفتم: پیادهسازی
گام هشتم: اندازهگیری و بهبود برنامه مدیریت دانش
قدرت مدیریت دانش
متن اولیه صفحه مذکور :
مدیریت دانش که این روزها بسیاری از شرکتها با جدیت آن را دنبال و استفاده میکنند، اشاره به این حقیقت دارد که با ایجاد بسترها و پیروی از استراتژیها و راهکارهای شناسایی، به افراد درون سازمان این توانایی داده شود تا در صورت نیاز به شکلی ساختیافته، به داراییهای علمی سازمان دسترسی داشته باشند. یک برنامه مدیریت دانش، این ظرفیت را دارد تا بهرهوری کارکنان، محصولات، کیفیت خدمات و سازگاری قابل تحویلی را که به دلیل سرمایهگذاری روی داراییهای فکری و مبتنی بر دانش به وجود میآید، افزایش دهد.
برای مشاهده، اینجا را کلیک کنید.