سازمان های یادگیرنده ، تعریف و مصداق :
تعریف سازمان های یادگیرنده :
« سازمان هایی هستند که در آنها افراد به طور مستمر توانایی های خود را افزایش می دهند تا به نتایجی که مد نظر است برسند، جایی که الگوهای جدید تفکر رشد می یابند، اندیشه های جمعی و گروهی ترویج می شوند و افراد چگونگی آموختن را به اتفاق هم می آموزند » ( نظریه های مدیریت ، مجموعه سوم ، صفحه یک )
در این تعریف واژگانی کلیدی وجود دارند که لازم است درمورد آنها بیشتر تبادل نظر شود.
سازمان – یادگیری – مستمر – توانایی – افزایش – مد نظر – الگوهای تفکر – رشد – اندیشه های گروهی – آموختن
سازمان : درست است که ادارات دولتی و خصوصی کامل ترین مصداق سازمان هستند اما خانواده هم یک سازمان کوچک است و نباید از آن غافل شویم و اگر توجه نداشته باشیم که خانواده ، یک سازمان و حتی یک کشور کوچک است ، مسیر زندگی را اشتباه خواهیم رفت.
یادگیری :
در سایت رشد ، این گونه تعریف شده است :
« یادگیری تغییر نسبتا دایمی در رفتار است که در نتیجه تمرین حاصل شده است. تغییراتی در رفتار که حاصلاش (و نه تمرین) ، با شرایط موقت جاندار (مثل خستگی یا حالات ناشی از مصرف برخی داروها) باشند مشمول این تعریف نمیشود »
سایت اکسیر ، یادگیری را این گونه تعریف می کند:
« هیلگارد روانشناس آمریکایی در یک تعریف جامع یادگیری را این گونه تعریف می کند: یادگیری یعنی تغییر نسبتاً پایدار در رفتار که بر اثر تجربه در توانایی های بالقوه فرد بوجود می آید »
متاسفانه یادگیری در آموزش و پرورش و حتی بسیاری از دانشگاهها، به شکلی ناصحیح اجرایی شده و برداشت بخش قابل توجهی از مردم ، توام با خاطراتی تلخ از حفظ مفاهیم می باشد. و به بیانی دیگر، به « اختلال در یادگیری » شبیه تر هستند تا یادگیری .
مستمر :
یادگیری ، فرآیندی همیشگی است نه مقطعی .
توانایی :
یادگیری واقعی ، توانایی های ما را افزایش می دهند و اگر توانایی های ما افزایش ندهند یادگیری نیستند.
مد نظر :
وقتی گفته می شود « نتایجی که مد نظر است » ، یعنی یادگیری باید هدفمند باشد و ما را از نقطه ای به نقطه ای دیگر برساند .
الگوهای تفکر :
الگوهای تفکر به ما اندیشیدن به روش های مختلف را هدیه می کنند.
و…
تصویر ابتدایی مطلب ، از سایت اکسیر گرفته شده است .