فریب شناسی ، زمانه شناسی و اهل بیت شناسی با نگاه به زیارت عاشورا

فریب شناسی ، زمانه شناسی و اهل بیت شناسی با نگاه به زیارت عاشورا :

 

فریب

منبع تصویر

 

 

فریب

 

مخاطب گرامی: اگر حوصله ی خواندن این متن طولانی را ندارید متون قرمز رنگ را مطالعه فرمایید. اگر چه بهتر است کل متن را بخوانید. متشکرم.

به گواهی تاریخ شیعه و تجارب بسیاری از اهل دل زیارت عاشورا گره های زیادی از زندگی باز کرده و می کند و به برکت آن شیعیان توانسته اند شرایط سختی را پشت سر بگذارند. در زیارت عاشورا نکات لطیف و ظریف بسیاری نهفته است و در این مجال، بخش کوچکی از آن را مرور و بازخوانی می کنیم:

در این دعا به ساحت بلند مرتبه ی ائمه اطهار علیهم السلام عرض ادب می کنیم، و لعن (۱) می فرستیم بر امتی (۲) که ظلم و ستم به اهل بیت علیهم السلام را بنیان نهادند و لعن می فرستیم بر امتی (۲) که نگذاشتند اهل بیت (ع) به حقشان برسند. (۳) و لعن می فرستیم بر امتی  (۲) که باعث شدند مردم حقیقت وجودی معصومین (ع) را به درستی نشناسند و مرتبه و علو درجاتی که خداوند به آنها عطا کرده بود، در نزد مردم ناشناخته بماند. در دعای فرج ( عظم البلاء ) هم خطاب به خداوند می گوییم : فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ خدایا تو ، اطاعت از اهل بیت علیهم السلام را برای ما واجب کردی تا از این طریق منزلت و جایگاه آنها را بشناسیم. ( برای شناخت بهتر جایگاه بلند اهل بیت و اطاعت از آن بزرگوران این فیلم کوتاه را مشاهده فرمایید )

دانلود دعای فرج ( عظم البلاء )

لینک مرتبط:

کاوشی در دعای فرج (الهی عظم البلاء)

 

در فرازی از دعا، برائت می جوییم از کسانی که لعن کرده بودیم و از کسانی که شیعه و پیرو آنها بودند و از آنها تبعیت کردند و گوش به حرف هایشان دادند و اطاعت کردند و با آنها دوستی کردند و این برائت را در محضر خدا و حضرت اباعبدالله علیه السلام ابراز می داریم و عرض می کنیم ای امام، تا روز قیامت با دوستان شما دوست خواهیم بود و با دشمنانتان دشمن. و با کسانی که با شما مبارزه می کنند، مبارزه خواهیم کرد. (۴) سپس لعن می فرستیم بر آل زیاد، آل مروان، بنی امیه، ابن مرجانه، عمربن سعد، شمر و بر امتی (۲)که امکانات خود را بسیج کردند تا امام معصوم را به قتل برسانند. (۵)

و از خدا درخواست می کنیم مقام سیدالشهداء را بالاتر ببرد و به ما توفیق دهد خون خواه او باشیم و با این خون خواهی بر کرامت ما نزد خودش بیافزاید چرا که خون خواهی امام حسین (ع) رزق و روزی معنوی است که به همه کس نمی دهند. خون خواهی هم به زبان نیست ( به عمل کار برآید نه به حرف ).

و از خدا می خواهیم صادقانه در این راه قدم برداریم و ثابت قدم بمانیم و حیات و زندگی مان همچون حیات و زندگی پیامبر خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله و فرزندان معصومش باشد و مرگ ما هم همچون مرگ آنها. به عبارت دیگر همچون آنها زندگی کنیم و بمیریم. ( یعنی معیارهای آنها را بشناسیم و در زندگی خود پیاده کنیم و حتی جان خود را در راه آرمان اهل بیت (ع) فدا کنیم )

سپس لعن می فرستیم بر ابوسفیان و معاویه (۷) و پسرش یزید، لعنی ابدی و همیشگی و لعن می فرستیم بر اولین کسی که در حق محمد (ص) و خاندان او ظلم کرد و بر آخرین نفری که از این ظالمان تبعیت کرد در کشتن آن حضرت. (۶)

 

نکات:

۱ – برخی می گویند لعن فرستادن یک نوع خشونت است و اسلام دین رحمت و مهربانی است و با خشونت میانه ای ندارد و اسلام خشن اسلام واقعی و اصیل نیست.

پاسخ :

اول اینکه اسلام دین عدالت و حق محوری است و با ظالمان و ضایع کنندگان حقوق مردم خشن و با مردمی که حتی مسلمان هم نیستند ولی ظلم نمی کنند و یا مظلوم هستند در نهایت مهربانی و لطافت برخورد می کند.

دین اسلام برپایه مهربانی و لطافت استوار است اما اجازه نمی دهد کسی از مهربانی و عواطف مسلمانان و مومنین سوء استفاده کند تا از چنگال عدالت فرار کند.

دوم اینکه لعن فرستادن به معنای دشنام ، خشونت فیزیکی و خشونت کلامی نیست. در قرآن هم شاهد لعن هستیم و رسول مهربانی ها پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نیز برخی را لعن می کرده است. لعن کردن ، با توهین و آزار دیگران تفاوت دارد. برخی از روی آگاهی این شبهه را مطرح می کنند تا مردم اسلام اصیل را نشناسند و برخی نا آگاهانه آن را باور می کنند و بانشر می کنند.

اگر دوست دارید در این مورد بیشتر مطالعه کنید سری به لینک های زیر بزنید:

دلیل لعن در قرآن و یا زیارات مانند زیارت عاشورا

 

لعن و سب در قرآن

 

پاسخ به سوالات مربوط به لعن و نتيجه گيري از آيات و روايات

 

۲ – در این دعای شریف ، یک امت را لعن می کنیم نه یک فرد را. البته در این دعا افراد را هم لعن کرده اند اما چرا اینجا به جای افراد، امتی را لعن می کنیم؟!

چون اگر چند نفر ظلمی بکنند، تا امتی از آنها حمایت نکنند و با آنها همراه نشوند قدرتی برای استمرار ظلم خود و یا انجام آن نخواهند داشت.

 

۳ – یکی از حقوق اهل بیت، حکومت بر مردم بود. حکومت انسان های صالح و معصوم بر مردم یعنی حکومت عقل، عدالت، صداقت، پاکی ها و خوبی ها. البته با ضایع شدن حق اهل بیت (ع)، حق مردم هم ضایع شد چون از حکومت و رهبری انسان های صالح و معصوم محروم شدند.

 

۴ –  اگر حق و باطل را به خوبی شناخته باشیم متوجه می شویم که این دو جریان از ابتدای خلقت بوده اند و تا آخر دنیا هم خواهند بود. وقتی می گوییم تا قیامت با دوستان شما دوست و با دشمنانتان مبارزه خواهیم کرد بدین معناست که راه آنها و جریان آنها هنوز وجود دارد. معنا ندارد که بخواهیم در حادثه ای که گذشته و تمام شده است، گذشتگان را یاری کنیم و یا با دشمنانشان دشمنی کنیم. برای اینکه خودمان را فریب ندهیم و فریب نخوریم لازم است فریب شناس باشیم.

شهید مطهری جمله معروفی دارند که شمر زمان امام حسین علیه السلام مرد، شمر امروز موشه دایان است:

«بايد فكر كنيم كه اگر حسين بن على امروز بود و خودش مى ‏گفت براى من عزادارى كنيد، مى ‏گفت چه شعارى بدهيد؟ آيا مى ‏گفت بخوانيد: «نوجوان اكبر من» يا مى‏ گفت بگوييد: «زينب مضطرّم الوداع، الوداع»؟! چيزهايى كه من (امام حسين) در عمرم هرگز به اين‏جور شعارهاى پست كثيف ذلّت ‏آور تن ندادم و يك كلمه از اين حرفها را نگفتم. اگر حسين بن على بود مى ‏گفت: اگر مى ‏خواهى براى من عزادارى كنى، براى من سينه و زنجير بزنى، شعار امروز ( اين سخنرانى در روز عاشورا ايراد شده است ) تو بايد فلسطين باشد. شمرِ امروز موشه‏ دايان‏ ( نخست وزیر وقت اسرائیل )  است. شمرِ هزار و سيصد سال پيش مُرد، شمرِ امروز را بشناس. امروز بايد در و ديوار اين شهر با شعار فلسطين تكان مى ‏خورد. مرتّب دروغ در مغز ما كردند كه اين يك مسأله داخلى است، مربوط به عرب و اسرائيل است. باز به قول عبدالرحمن فرامرزى اگر مربوط به اينهاست و مذهبى نيست، چرا يهوديان ديگر دنيا مرتب براى اينها پول مى ‏فرستند؟» ( مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى ، جلد ۱۷ صفحه ۲۹۱ ‏)

 

۵ – آیا لعن افرادی مثل عمربن سعد و شمر در حد زبانی کافی است؟! و وظیفه دیگری بر دوش ما نیست؟! اکتفا به لعن زبانی گذشتگان که مرده اند فریب دادن خودمان است. ما باید در زمانه ی خود، افراد و جریان هایی را بشناسیم که پایشان را جای پای آل زیاد و آل مروان و بنی امیه گذارده اند و در حال توطئه علیه نظام جمهوری اسلامی می باشند و اگر بتوانند رهبران ما را می کشند و اگر نتوانند بکشند سعی در ترور شخصیتشان دارند. هم اکنون ایجاد شبهات بسیار علیه مقام معظم رهبری و سعی در تنفر سازی و یا لوث کردن تفکر اصیل حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، یکی از فعالیت های نسل جدید بنی امیه است.

 

۶- لعن ابدی فرستادن بر ابوسفیان و معاویه و یزید بدین معناست که در هر زمانه آنها را لعن کنیم و ابوسفیان ، معاویه و یزید زمانه خویش را نیز لعن کنیم و لعن نباید فقط لغلغه زبان باشد بلکه لازم است در مقام عمل، نیرنگ ها و نقشه هایشان را بشناسیم و با تمام توان خود سعی کنیم آنها را خنثی کنیم و اگر مسلمانان کوتاهی کنند و طراحی های معاویه های زمانه ما با موفقیت اجرا شود شاهد عاشورایی دیگر و ریخته شدن خون مظلومی دیگر خواهیم بود.

وقتی بر اولین نفر و آخرین نفر لعن می فرستیم باید توجه داشته باشیم که هنوز آخرین نفر از ظالمان به دنیا نیامده است و باید مواظب باشیم از ظالمان به حق اهل بیت (ع) نباشیم.

کشتن انسان های بزرگ و صالح فقط به این نیست که مستقیماً قصد کشتن داشته باشیم. اگر ظالمی قصد کشتن مظلومی را داشته باشد و ما متوجه شویم و کاری برای ممانعت نکنیم در خون مظلوم شریک خواهیم بود.

 

۷- آیا می دانید معاویه خود را همطراز و حتی بالاتر از علی علیه السلام می دانست و با چهره ای دینی و نقاب اسلام خواهی مفاهیم اسلامی را تفسیر غلط می کرد و مردم را فریب می داد؟!

آیا می دانید معاویه ، علیه امام علی علیه السلام ( رهبر آن زمان جهان اسلام ) تنفرسازی و بی اعتمادی را طراحی کرد و هم اکنون جبهه معاویه زمانه ما جریان تنفر سازی و بی اعتماد سازی را علیه رهبری طراحی کرده و در حال اجرای آن است؟!

آیا می دانید معاویه ، در زمان خود ، از تایید و حمایت برخی اصحاب و بستگان پیامبر (ص) و علمای دینی بهره مند بود و مردم را فریب داد؟! به یاد بیاوریم سوال یک نفر از مولایمان علی علیه السلام که حق کدام است؟ در یک جبهه داماد پیامبر است و در جبهه مخالف آن همسر پیامبر و برخی اصحاب آن حضرت.

یکی از شگردهای فریب مردم و برخورد منافقانه، همراهی با زبان و کارشکنی در عمل است.

 

فریب
فریب

منبع تصویر

 

فریب
فریب

منبع تصویر

 

فریب
فریب

منبع تصویر

 

فریب
فریب

 

منبع تصویر

 

 

 

درباره‌ی مدیر سایت

سلام علیکم. مدیر سایت هستم. نظرات گرانقدر شما راهگشای ماست

همچنین ببینید

عشق و شهادت در آسمان کربلای ایران

عشق و شهادت در آسمان کربلای ایران قتلگاه غروب پنج شنبه هشتم شهریور ۱۳۹۷ مصادف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.