آفساید زندگی یا فرصتی برای خلوت با هدف؟ فرزندان خود را تنها نکنیم ( قسمت دوم )

آفساید زندگی یا فرصتی برای خلوت با هدف؟ فرزندان خود را تنها نکنیم ( قسمت دوم )

آفساید:

آفساید زندگی

 

آفساید:

آفساید زندگی

 

فرزند دلبندشان با سرعت هرچه تمام حرکت می کند و به جایی می رسد که ناگهان سرعتی شگفت پیدا کرده و اطرافیان خود را جاگذاشته و فاصله اش با آنها آن قدر می شود که دیگر در افق آنها دیده نمی شود.

 

سرعت:

آفساید زندگی

 

 

سرعت:

آفساید زندگی

 

 

اینجاست که به اصطلاح دنیا طلبان و کسانی که برای همه چیز چرتکه مادی می اندازند ، او در آفساید زندگی قرار می گیرد. به سرعت برای گل زدن و رسیدن به هدف حرکت می کند اما ناگهان خود را با هدف روبرو می بیند در حالی که تنهای تنهاست و کسی را در کنار خود نمی بیند تا او را همراهی کند. دوستان، خانواده، معلم و… همه جا مانده اند حتی رقیب و مانعی هم درکنارش نیست.

 

 

حقیقت این است که به جایی رسیده که دیگران از همراهی با او ناتوان شده اند و او فرصتی یافته تا با هدف و مقصود خود خلوت کند و اینجاست که عاشقی آغاز می گردد. او در این خلوت گرفتار خال لب دوست شده، فارغ از خود می شود و فریاد « انا الحق » می زند و همچو منصور خریدار چوبه ی دار می گردد ( اشاره به شعر حضرت امام خمینی ره : من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم) ( این را هم بگویم تا مفهوم بلند و مقصود عارفانه حضرت امام خمینی ره را تنزل ندهم و آن را تحریف نکنم: حضرت امام در اینجا «عاشقی در حوزه عرفان» را روایت فرموده اند و البته همه عاشقان، چه آنها که عاشق دنیا و شاخ و برگهایش هستند و چه آنها که عاشق خدا و ولی خدا هستند، همگی گرفتار خال لب دوست شده، فارغ از خود می شوند و چوبه دار را مشتاقانه می پذیرند و خریدار آن می گردند. آنچه تفاوت دارد این است که ارزش هر عاشق به اندازه بها و قیمت معشوق اوست. )

 

متاسفانه بسیاری از ظاهربینان که وقتی توان درک چیزی را ندارند آن را انکار می کنند، با او به مخالفت برمی خیزند ( بهتر بگوییم : او را نمی بینند و نمی گذارند دیگران هم او را ببینند. همان چیزی که شخصیت و هویت اجتماعی اژدهای ما را نابود می کند. البته نابودی هویت اجتماعی یک نفر به معنی نابودی هویت واقعی اش نیست )

 

 

ظاهربین:

آفساید زندگی

 

 

 

آفساید زندگی

 

 

ظاهربین:

آفساید زندگی

 

 

هویت اجتماعی:

آفساید زندگی

 

و به بلند پروازی، خیال پردازی و حتی دروغگویی متهم می سازند و در اصطلاح فوتبالیست ها : « بازیکنی که در موقعیت آفساید قرار دارد حق مشارکت فعال در بازی را ندارد » منبع . لذا در جامعه، او را به بازی نمی گیرند. اینجاست که درد و رنج او افزون می شود و زبان صریح و صادق او ( که دیگران آن را خشن ( صفحه ۱۱۷ ) و ضمخت می نامند ) همچون خنجری بر شخصیت و منافع مادی این ظاهربینان فرو می رود و زخمی شان می کند

 

(کتاب «مردی در تبعید ابدی» از نادر ابراهیمی که درمورد شخصیت و زندگی حکیم ملاصدرا است این فضا را بسیار زیبا و هنرمندانه ترسیم کرده است)

 

آفساید زندگی

 

( که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها )

ادامه دارد ….

توضیح: کلماتی که با رنگ قرمز مشخص شده اند در کتاب آمده اند.

عنوان قسمت سوم: قرآن ، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه : راه نجات از تنهایی:

درباره‌ی مدیر سایت

سلام علیکم. مدیر سایت هستم. نظرات گرانقدر شما راهگشای ماست

همچنین ببینید

مدیریت عاطفه در خانه . تفسیر کاربردی قرآن برای خانه و خانواده

مدیریت عاطفه در خانه . تفسیر کاربردی قرآن برای خانه و خانواده   مدیریت عاطفه …

۲ نظرات

  1. سلام تشکر بابت مطلب. یک سوال پیش می آید : آفساید در فوتبال خطا محسوب می شود شما چطور آن را با موضوع مورد نظر شبیه دانسته اید؟

    • سلام علیکم
      همان گونه که فرموده اید در فوتبال ، آفساید خطا محسوب می شود. در اینجا هم اژدهای ما مورد انکار و مخالفت کسانی قرار می گیرد که توان درک او را ندارند و به گونه ای با او برخورد می کنند که گویا خطا کرده است. و تنهایش می گذارند و او را نمی بینند و از او حمایت نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.